top of page

ČERVEN – tenké střevo pohledem celostní medicíny



Červen symbolizuje příchod léta, konec školy, krásných dlouhých teplých dní a krátkých voňavých nocí. Vše v přírodě začíná pomalu „jen být“. Všude kolem nás je spousta radosti a smíchu a plánujeme, jak prožijeme léto. Snad poprvé v kole roku přichází do našeho života „neplánovaná volnost“. Podle tradiční čínské medicíny se zaměříme na tenké střevo, které nese symboliku ohně, barva je červená, proto si pochutnejme na prvních jahodách, třešních, malinách.


Tenkým střevem přijímáme potřebné živiny do těla, proto je vstupní branou pro vstřebávání výživných látek a tekutin do organismu. Sídlí zde cca 70% imunity, proto chtějme od sebe jen to nejlepší – mít pružná a zdravá střeva.


Jak se oslabení tenkého střeva projevuje a jak nastavit rovnováhu? Párovým orgánem tenkého střeva je srdce.Tenké střevo ze své hlubší podstaty tedy chrání naše srdce, zabraňuje přílišné horkosti a přemíry napětí. Toto napětí vypouští tenké střevo ven přes močový měchýř. Může dojít k pálení při močení i zánět močového měchýře. Tenké střevo je tvořeno dvanáctníkem, lačníkem a kyčelníkem. Poruchy těchto částí mají druhotně vliv i na páteř, slinivku tzn. na sliznice. Bolesti žaludku, nadýmání a průjmy patří k projevům onemocnění. Akutní i chronický průjem, ale průjem ze strachu – třeba před zkouškou, cestou, naše tělo nám říká, že jsme pod tíhou strachu a nesprávného vyhodnocení situace. Tělo neví, jestli je to pro něj dobré nebo špatné a rychle se těchto „věcí“ zbaví a je jedno, zdali se to týká jídla nebo myšlenek a emocí. K oslabení tenkého střeva se přiřazuje nesnášenlivost lepku tzv. celiakií. Přemíra lepku způsobuje poškození sliznic a následně horší vstřebatelností živin. Na duševní rovině se tito lidé často potýkají s myšlenkami, že takový život, který žijí, nechtějí. Nedokáží přijmout, že vše, co prožívají, je dobré a má hlubší smysl. Podobně je tomu i u Crohnovi choroby (chronického zánětu především tenkého střeva), kdy se lidé trpící tímto onemocnění cítí přehlíženi, mohou se cítit nepříjímáni okolím – především těmi nejbližšími… a v dospělosti, kdy nemoc nejčastěji propuká, mají potřebu vše zvládnout sami a nechtějí, aby jim kdokoliv mluvil do života. Neberou ohledy na ostatní. Až tato choroba je „nutí“ přiznat si, že pochybili a že jen svojí kázní, cestou k sobě a umírněnou stravou můžou ozdravit jak své střevo, tak i duši. Stres, kritičnost (i k sobě) a neustálé a neúměrné analyzování jsou největšími nepříteli tenkého střeva. Práce s dechem, přijetí své jedinečnosti i situací, které zažíváme, vděčnost a pokora, jsou důležitou cestou k uzdravení.


Jaké potraviny má naše tenké střevo rádo? Nejaktivnější doba pro tenké střevo je mezi 13-15 hod. Proto nejezte těžká jídla a po obědě odpočívejte, je čas na bylinkové čaje. Můžeme zkusit zařadit např. šťávu z mladého ječmene (ale jen malé množství-např. 1,5dcl tekutiny). Důležité je konzumovat přirozené potraviny obsahující vlákninu a vyvarovat se průmyslově připravovaných potravin, zejména cukru, živočišného tuku, nejezme tolik pečiva, nepijme stále kávu a alkohol. Je dobré pít dostatek tekutin, nejlépe čistou vodu s mátou či jinou bylinkou, teď nám velmi prospěje zelený čaj.


Se stravou pokračujme jako předešlý měsíc, doplňme ji o to, co nám nyní roste – špenát, ředkvičky, zelené saláty. Z luštěnin jsou to převážně fermentované výrobky (Miso pasta, tempeh) a adzuki fazole. Pro posílení slinivky a zlepšení stavu sliznic (nejen střev) je vhodné zařadit bezlepkové obiloviny jako jsou jáhly, quinova, pohanka, amarant, či rýže. Výborné jsou čerstvé bylinky jako pažitka, máta, tymián, šalvěj, bazalka, oregano, rozmarýn, saturejka nebo třeba kurkuma.


A co když v tomto horku máme chuť na nějakého nanuka či zmrzlinu? Zkusme si ji vyrobit z vlastních zdrojů, u nás máme rádi tvarohové nanuky s ovocem a javorovým sirupem, nedávno jsem zkusila jednoduchý recept na nanuky z kešu oříšků. A jak na to? 150 g kešu ořechů namočených přes noc (kvůli stravitelnosti) 70 g kokosového mléka trochu javorového sirupu špetka skořice Na polití: 2 rozehřeji kvalitní hořkou čokládu (neměla by obsahovat sójový lecitin – bohužel téměř v každé čokoládu) trochu kokosového oleje javorový sirup, zase trochu skořice a trošku rumu – když budou mlsat dospělí


I mlsání může být zdraví prospěšné, co říkáte???

Přeji krásné léto

Dagmar

231 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Dlouhověkost

bottom of page